نوروزی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

ضرورت برخورد جدی با سرکرده‌ها و قاچاقچیان بین‌المللی مواد مخدر

سخنگوی کمیسیون قضایی گفت: درباره مواد مخدر زمانی باید از مجازات اعدام استفاده شود، که متخلفان مفسدفی‌الارض و محارب باشند.

یحسن نوروزی سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به ابلاغ بخشنامه توقف اعدام محکومان مواد مخدر و تخفیف به برخی محکومان حبس ابد به تمام مراجع قضایی کشور به دستور رئیس قوه قضائیه، اظهار کرد: در برخی از مواد قانون مجازات اسلامی اصلاحی سال ۹۲ به مجازات‌های جایگزین حبس پرداخته شده است و از این رو از رئیس قوه قضائیه درخواست شد تا با ابلاغ بخشنامه‌ای از قضات بخواهند از مجازات جایگزین حبس در صدور احکام خود استفاده کنند.

وی ادامه داد: این بخشنامه در راستای اجرای ماده ۴۵ الحاقی به قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر که مجلس تصویب و شورای نگهبان هم تایید کرد، به مراجع قضایی کشور ابلاغ شده است.

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی با بیان اینکه ابلاغ بخشنامه به مراجع قضایی کشور برای کاهش مجازات برخی از محکومان به حبس ابد بسیار اثرگذار خواهد بود، تصریح کرد: در واقع قضات می‌توانند به جای حبس ابد، از دیگر مجازات‌‌های مندرج در قانون استفاده کنند.

نوروزی با اشاره به اینکه این موضوع چندی پیش با حضور معاونان و مشاوران رئیس قوه قضائیه در کمیسیون قضایی و حقوقی بررسی شد، اظهار کرد: مجلس با تصویب این قانون به دنبال آن است که با سرکرده‌ها و قاچاقچیان اصلی و بین‌المللی مواد مخدر برخورد جدی شود.

وی تاکید کرد: بنا بر نظر اکثر فقها درباره مواد مخدر زمانی باید از مجازات اعدام استفاده شود، که متخلفان علاوه بر اینکه مفسدفی‌الارض هستند، محارب هم باشند یا آنکه سوء پیشینه‌های طولانی داشته باشند.

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی خاطرنشان کرد: برای سایر متهمان باید مجازات جایگزین و تبعی در نظر گرفته شود تا آنان متنبه شوند و سراغ  این جرائم نروند.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار